dinsdag 14 april 2009

Onderzoek

Onderzoek

Ik ga de kleuters en ICT onderzoeken, omdat ik wil weten waar ik op moet letten als ze daarmee bezig zijn. Dat is natuurlijk vooral moeilijk omdat ze nog niet kunnen lezen, wat kunnen ze dan al wel met de computer?
Het is tegenwoordig een heel belangrijk ding in onze samenleving, en het wordt alleen maar belangrijker. Daarom is het alleen maar handig als je al wat verstand hebt van computers, en je kan niet vroeg genoeg beginnen!
Ik ga onderzoeken waar ik om moet letten bij het ICT in het kleuteronderwijs, zodat ik dat later in de praktijk kan toepassen.


Inrichting

Waar je als leerkracht als eerst op moet letten is de inrichting van de computerhoek. De verschillende typen software stellen zelf ook een aantal eisen aan de inrichting, zodat er optimaal aan de computer gewerkt kan worden.
Hier zijn een aantal tips voor het inrichtten van de computerhoek:Zet de kindercomputers in het klaslokaal: zo kan de computer intensiever worden gebruikt en heb je ook beter toezicht.
Zet de computers op een plaats die niet in ‘de loop’ zit: een goede plek is bijvoorbeeld naast de boekenhoek. Zorg voor voldoende ruimte zodat enkele kinderen samen op het beeldscherm kunnen kijken: samen kunnen de kinderen praten, elkaar helpen en op elkaar reageren. Plaats de computer op een lage brede tafel: dan kunnen de kinderen met hun ellebogen op tafel steunen en is er voldoende afstand tot het beeldscherm.Plaats twee stoelen bij elke computer: kinderen leren veel door samen aan de computer te zitten.Vermijd tegenlicht van ramen of lampen: anders is het heel erg vermoeiend kijken naar de monitor.Zorg voor een grote muismat: dan loopt de muis er minder snel af.Zorg voor luidsprekers en één paar koptelefoons: dan kunnen de kinderen samen of alleen aan de computer zitten.

Hiernaast kan men in de computer zelf ook nog aanpassingen maken om het voor een kleuter makkelijker te maken. Bijvoorbeeld de muisinstellingen langzamer zetten, of het dubbel klikken.

Naast de inrichting en instellingen heeft de school zelf ook een aantal invalshoeken voor ICT waar ze rekening mee moeten houden.

De eerste invalshoek voor de school is om ervoor te zorgen dat alle leerlingen de ICT-basiscompetentie ‘veroveren’. Dit is vooral bij kleuters belangrijk omdat dit voor veel kleuters de eerste aanraking met de computer is, en dan moeten ze er positief tegenover staan.
De tweede invalshoek is om ervoor te zorgen dat elke leraar met een computer om kan gaan. Om er zo meerwaarde ervan te kunnen benutten door bijvoorbeeld een computer te gebruiken als “hulpleraar”, “creatief tool”, of bijvoorbeeld als informatiebron of communicatiemiddel.

Er zijn aan aantal ‘accenten’ die belangrijk zijn voor het realiseren van deze ‘ICT-uitdagingen’. Als toekomstig leraar is het belangrijk om hier voor te zorgen, zodat ICT optimaal kan worden gebruikt!

Hieronder staan een aantal van deze ‘accenten’ waar rekening mee moet worden gehouden:Eerste contact moet positief zijnEr moet worden gelet op een correcte houding en muisgebruikKleuters moeten leren ‘communiceren’ met de computer (de computer communiceert vooral via visuele en auditieve elementen)Het navigatiesysteem moet worden begrepen en kunnen worden gehanteerdFeedback (bij veel spelletjes is er een bepaald doel, een kleuter moet over het ‘uitvoeren van die taak’ feedback kunnen krijgen van de computer) Creatief werktuig (bij sommige software kunnen kleuters zelf kleurplaten inkleuren of kleuters kunnen zelf aan de slag met bijvoorbeeld paint)Informatie en communicatie (ook in de kleuterklas is het goed om de computer hiervoor te hanteren en om kleuters alvast kennis te laten maken met ‘het internet’)Software moet een meerwaarde bevattenKijkwijzer (op internet staat een kijkwijzer om kleuters te observeren tijdens het computergebruik)
Conclusie

Er moet op een heleboel dingen gelet worden tijdens bij het ICT bij de kleuters. Het ligt zelfs al aan de inrichting of de kleuters optimaal aan de computer werken. Ook kan je altijd nog de instellingen veranderen in de computer zodat het makkelijker wordt voor de kleuters.
Als school moet je ook rekening houden met een aantal ‘invalshoeken’. Pas als hier aan wordt voldaan is het ICT een meerwaarde voor in het onderwijs. Om aan deze ‘uitdagingen’ te voldoen in het kleuteronderwijs kun je rekening houden met een aantal aspecten. Een voorbeeld van zo’n aspect is dat het eerste contact positief moet zijn voor de kleuter.
Ik merk zelf ook al dat ICT zelfs in het onderwijs(smartborden) stees belangrijker worden in de maatschappij. Met dit onderzoek kan ik later, maar ook nu het ICT beter benutten in mijn klas.

Bronnen

http://www.kuleuven-kortrijk.be/renwv/nazorg/ICT-gebruik_kleuterklas.pdf
http://www.compeutersenkleuters.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten