vrijdag 17 april 2009

presentatie

Webquest

Bij de onderstaande link kom je op mijn webquest.


http://jufodine.webquestmaker.nl/dekinderboerderij?mode=preview



!! Door een probleem kon ik mijn taak niet meer veranderen bij de webquest. (Ik heb op alle manieren geprobeerd.) Daarom staat mijn taak onderaan bij de inleiding, en kan je taak gewoon overslaan. !!
Verslagen Digitale didactiek

Mijn eerste les van digitale didactiek.
Omdat ik de eerste les niet aanwezig kon zijn was ik de tweede al een eindje achter op de rest. Ik heb in het college wel gelukkig het grootste gedeelte van mijn achterstand ingehaald. Ik heb een blog aangemaakt, en ik heb de Pabotool gemaakt!
Het resultaat van die test kan je zien bij het bericht “Pabotool”. Verder werd er deze les uitgelegd hoe je een onderzoekje moest maken en het op de site moest zetten.
Voor mij was dit een hele onduidelijke en moeilijke les, omdat ik er nog niks van begreep wat de bedoeling was en wat we moesten doen.

Volgende keer beter hoop ik maar!

X Odine

Mijn tweede les van digitale didactiek
De derde les ging het over webquest of webwandeling, wat toch weer een raadsel was in de ogen van mij. Uiteindelijk ben ik er toch maar aan begonnen om er eentje aan te maken, maar uiteindelijk bleek het dat ik met een paar anderen iets heel anders hadden aangemaakt in plaats van een webwandeling!! Hoe frustrerend kan dit zijn!!!@#%!
Dus hebben we deze tijd uiteindelijk niet zo goed besteed als dat we wilden.
Ik kom er wel steeds meer achter wat nou de bedoeling is van alles.
Gelukkig maarJ

X Odine

Mijn laatste les digitale didactiek
Dit was de laatste les digitale didactiek. We kregen eerst uitleg over de presentatie die we als opdracht op onze blog moesten zetten. Daarna werd er nog wat meer uitgelegd, maar je mocht ook verder aan je werk waar je mee bezig was. Dat deed ik. Ik was eerst van plan om een webwandeling te maken, maar uiteindelijk bleek een webquest toch wat makkelijker te zijn. Daarom heb ik die les hard doorgewerkt met “weer”veel frustratie omdat de computer niet deed wat ik wilde.

X Odine
Educatieve Websites

Hier vind je je tien educatieve websites die je kan gebruiken voor het basisonderwijs.

Onderbouw

Wroet
http://www.wroet.nl/
Wroet is een website voor de jongste kinderen. Het helpt de kinderen aan de uitbreiding van hun woordenschat en taalbegrip. De kinderen zoeken op beeld en krijgen daar weer een plaatje bij met het bijbehorende woord. Zo kunnen ze dat zelf leuk oefenen. Hiernaast zijn er ook leuke plaatjes kleurplaten en filmpjes.
Doelgroep: groep 1/2
Vakgebied: taal

Schatkast
http://www.schooltv.nl/schatkast/flash.html
Hele leuke site voor de kinderen door de bewegende dingen uit of achter de kast. Het is voor kinderen overzichtelijk en makkelijk te gebruiken. Deze site bevat veel spelletjes wat te maken heeft met lezen. Ook de uitleg en is goed voor het kind gemaakt. Door het te zeggen en door beelden is het duidelijk.
Doelgroep: groep 1 t/m 3V
akgebied: lezen

Logeerboek
http://www.omroep.nl/zappelin/logeerboek/
Speelsite voor kinderen wat hoort bij het project 'Z@ppelin logeerboek'. Dit project is bedoeld om het voorlezen thuis en op school te stimuleren. Op de site bevindt het kind zich in een huis, waar het dan verschillende kanten op kan en verschillende dingen kan doen. Zo kan het een boek voorgelezen krijgen of als het op de koffer klikt krijgt het kind een letter te zien en te horen.
Doelgroep: groep 1/2
Vakgebied: lezen

Middenbouw

Online klas
http://www.onlineklas.nl/
Een site waar een kind met verschillende vakken aan de slag kan. bijvoorbeeld rekenen, taal en topografie. Het kan de 'leerstof' op een leuke en speelse manier oefenen en de site is ook makkelijk in gebruik!Doelgroep: groep 4 t/6,
Vakgebied: rekenen, taal en topografie

Alles telt
http://www.allestelt.nl/allestelt/pagina.asp?pagnaam=homepage
Deze site gaat over rekenen. Aan het begin kan het kind zijn of haar groep kiezen (groep 3 t/m 8), een blok en dan een spelletje om het rekenen te oefenen. Een paar voorbeelden van de spelletjes: memory, welke hoor waar en de getallenmachine.
Doelgroep: groep 3 t/m 8
Vakgebied: rekenen

Netwijs
http://www.netwijs.nl/zoek.asp
Een zoekmachine voor basisschoolleerlingen. Er zijn meer dan 3000 links naar n sites die zijn nagekeken of ze goed zijn. Als een kind dus op zoek gaat naar informatie gebeurt dit veilig en komt de leerling ook op sites bedoeld voor zijn of haar doelgroep!
Doelgroep: groep 5 t/m 8
Vakgebied: elk vakgebied het is een zoekmachine

Bovenbouw

Het Klokhuis
http://www.hetklokhuis.nl/
De site van het tv programma klokhuis het staat vol met informatie. Het lijkt eeneen beetje onoverzichtelijk, maar er is een heleboel te ontdekken voor de bovenbouwleerlingen, en je kan het ook nog in een zoek venstertje intypen. De onderwerpen zijn verschillend, net zoals de onderwerpen die aan bod komen in het tv programma.
Doelgroep: groep 6 t/m 8
Vakgebied: bijna alles.

National Geographic
http://www.nationalgeographic.nl:16080/junior/
Een site waar heel veel op staat over van alles en nog wat over de wereld. Ze kunnen er allemaal informatie vanaf halen, hun mening geven, en er staan leuke spelletjes
Doelgroep: groep 6 t/m 8
Vakgebied: aardrijkskunde, geschiedenis, wereldorientatie

Het Jeugdjournaal
http://www.nos.nl/jeugdjournaal/voorpagina/index.html
Een site vol met het laatste nieuws speciaal voor kinderen. Er staat wel heel veel te lezen over van alles en nog wat over het laatste nieuws, waardoor het wel een beetje chaotisch lijkt. Maar er is heel veel informatie.
Doelgroep 6 t/m 8
Vakgebied: nieuws (wereldoriëntatie)

Albert heijn
http://www.ah.nl/
Een site waar je van alles af kan halen recepten openingstijden etc.
Als rekenles kan je heel leuk boodschappen laten uitzoeken en optellen wat ze hebben uitgekozen, of je kan bijvoorbeeld zeggen dat ze een maaltijd moeten zoeken onder een bepaald bedrag. Als je goede vragen en opdrachten erbij verzint is dit oo een erg leuke en educatieve site voor de kinderen. De site zelf vind ik voor de kinderen wel een beetje onoverzichtelijk.
Doelgroep: 5 t/m 8
Vakgebied: rekenen

dinsdag 14 april 2009

Onderzoek

Onderzoek

Ik ga de kleuters en ICT onderzoeken, omdat ik wil weten waar ik op moet letten als ze daarmee bezig zijn. Dat is natuurlijk vooral moeilijk omdat ze nog niet kunnen lezen, wat kunnen ze dan al wel met de computer?
Het is tegenwoordig een heel belangrijk ding in onze samenleving, en het wordt alleen maar belangrijker. Daarom is het alleen maar handig als je al wat verstand hebt van computers, en je kan niet vroeg genoeg beginnen!
Ik ga onderzoeken waar ik om moet letten bij het ICT in het kleuteronderwijs, zodat ik dat later in de praktijk kan toepassen.


Inrichting

Waar je als leerkracht als eerst op moet letten is de inrichting van de computerhoek. De verschillende typen software stellen zelf ook een aantal eisen aan de inrichting, zodat er optimaal aan de computer gewerkt kan worden.
Hier zijn een aantal tips voor het inrichtten van de computerhoek:Zet de kindercomputers in het klaslokaal: zo kan de computer intensiever worden gebruikt en heb je ook beter toezicht.
Zet de computers op een plaats die niet in ‘de loop’ zit: een goede plek is bijvoorbeeld naast de boekenhoek. Zorg voor voldoende ruimte zodat enkele kinderen samen op het beeldscherm kunnen kijken: samen kunnen de kinderen praten, elkaar helpen en op elkaar reageren. Plaats de computer op een lage brede tafel: dan kunnen de kinderen met hun ellebogen op tafel steunen en is er voldoende afstand tot het beeldscherm.Plaats twee stoelen bij elke computer: kinderen leren veel door samen aan de computer te zitten.Vermijd tegenlicht van ramen of lampen: anders is het heel erg vermoeiend kijken naar de monitor.Zorg voor een grote muismat: dan loopt de muis er minder snel af.Zorg voor luidsprekers en één paar koptelefoons: dan kunnen de kinderen samen of alleen aan de computer zitten.

Hiernaast kan men in de computer zelf ook nog aanpassingen maken om het voor een kleuter makkelijker te maken. Bijvoorbeeld de muisinstellingen langzamer zetten, of het dubbel klikken.

Naast de inrichting en instellingen heeft de school zelf ook een aantal invalshoeken voor ICT waar ze rekening mee moeten houden.

De eerste invalshoek voor de school is om ervoor te zorgen dat alle leerlingen de ICT-basiscompetentie ‘veroveren’. Dit is vooral bij kleuters belangrijk omdat dit voor veel kleuters de eerste aanraking met de computer is, en dan moeten ze er positief tegenover staan.
De tweede invalshoek is om ervoor te zorgen dat elke leraar met een computer om kan gaan. Om er zo meerwaarde ervan te kunnen benutten door bijvoorbeeld een computer te gebruiken als “hulpleraar”, “creatief tool”, of bijvoorbeeld als informatiebron of communicatiemiddel.

Er zijn aan aantal ‘accenten’ die belangrijk zijn voor het realiseren van deze ‘ICT-uitdagingen’. Als toekomstig leraar is het belangrijk om hier voor te zorgen, zodat ICT optimaal kan worden gebruikt!

Hieronder staan een aantal van deze ‘accenten’ waar rekening mee moet worden gehouden:Eerste contact moet positief zijnEr moet worden gelet op een correcte houding en muisgebruikKleuters moeten leren ‘communiceren’ met de computer (de computer communiceert vooral via visuele en auditieve elementen)Het navigatiesysteem moet worden begrepen en kunnen worden gehanteerdFeedback (bij veel spelletjes is er een bepaald doel, een kleuter moet over het ‘uitvoeren van die taak’ feedback kunnen krijgen van de computer) Creatief werktuig (bij sommige software kunnen kleuters zelf kleurplaten inkleuren of kleuters kunnen zelf aan de slag met bijvoorbeeld paint)Informatie en communicatie (ook in de kleuterklas is het goed om de computer hiervoor te hanteren en om kleuters alvast kennis te laten maken met ‘het internet’)Software moet een meerwaarde bevattenKijkwijzer (op internet staat een kijkwijzer om kleuters te observeren tijdens het computergebruik)
Conclusie

Er moet op een heleboel dingen gelet worden tijdens bij het ICT bij de kleuters. Het ligt zelfs al aan de inrichting of de kleuters optimaal aan de computer werken. Ook kan je altijd nog de instellingen veranderen in de computer zodat het makkelijker wordt voor de kleuters.
Als school moet je ook rekening houden met een aantal ‘invalshoeken’. Pas als hier aan wordt voldaan is het ICT een meerwaarde voor in het onderwijs. Om aan deze ‘uitdagingen’ te voldoen in het kleuteronderwijs kun je rekening houden met een aantal aspecten. Een voorbeeld van zo’n aspect is dat het eerste contact positief moet zijn voor de kleuter.
Ik merk zelf ook al dat ICT zelfs in het onderwijs(smartborden) stees belangrijker worden in de maatschappij. Met dit onderzoek kan ik later, maar ook nu het ICT beter benutten in mijn klas.

Bronnen

http://www.kuleuven-kortrijk.be/renwv/nazorg/ICT-gebruik_kleuterklas.pdf
http://www.compeutersenkleuters.nl/

Inleiding

Welkom op mijn Blog voor Digitale Didactiek.
Ben je nieuwschierig naar wat hier allemaal op deze blog staat?
Kijk dan gauw lekker verder en en veel plezier op mijn blog!

Hier alvast een klein overzicht van wat er allemaal is:
A. Inleiding: daar ben je nu.
B. Pabotool: Dat is een overzichtje van de resultaten van een test die ik moest maken over ICT.
C. Webquest: een leuke site waar je meer over de kinderboerderij komt te weten.
D. Ondezoek: Een onderzoek over Kleuters en het ICT.
E. presentatie: Een leuke powerpointpresentatie waarop je precies kan zien hoe je je veters moet strikken.
F. Educatieve websites: leuike maar ook leerzame websites voor de kinderen.
G. Verslagen: Verslagen over mijn lessen digitale didactiek

Succes en veel plezier!!